10 клас всесвітня історія (25.03)
Тема: Країни Передньої Азії та Латинської Америки
Опрацьовуємо § 16 підручника
План
1. Розпад Османської імперії та проголошення Турецької республіки
2. Особливості розвитку Ірану
3. Палестинська проблема
4. Країни Латинської Америки
Хід заняття
1. Розпад Османської імперії та проголошення Турецької республіки
Опрацюйте п. 1 § 16, пергляньте відео "Розпад Османської імперії" та виконайте завдання.
Увага!!! ПЕРЕКЛАД відео ЗДІЙСНЕНО НЕ ДЕРЖАВНОЮ - РОСІЙСЬКОЮ МОВОЮ.
Завдання:
1. Визначте передумови і причини розпаду Османської імперії
2. Яка доля спіткала останніх правителів імперії - династії Османів?
3 Визначте, як змінилась Туреччина після приходу до влади М. Кемаля?
2. Особливості розвитку Ірану
До 1935 р. Іран офіційно мав назву ПЕРСІЯ
Перегляньте карти та порівняйте територію Ірану (Персії) ХІХ- поч. ХХ ст. та карту сучасного Ірану


Завдання:
Запишіть, території яких сучасних держав входили до складу Персії?
Робота з джерелом
Опрацюйте текст джерела а також п. 3 підручника та виконайте завдання
1. Чи можна говорити про повну незалежність Ірану після Першої світової війни? Так/Ні (Дуже коротко свою відповідь обґрунтуйте)
2. Назвіть реформи Реза-хана.
3. Чи можна говорити про авторитарний характер режиму Реза-хана? Чому?
3. Палестинська проблема
Опрацюйте п. 4 § 16 підручника
Додаткова інформація
Палестина з 1920 до 1947 р. була підмандатною територією Англії, котра свою політику в цьому регіоні будувала у відповідності з декларацією Бальфура від 2 листопада 1917 р. Цей документ передбачав створення в Палестині «національного вогнища для єврейського народу». Декларація, підтримана урядами СІЛА, Франції та Італії, сприяла проникненню в Палестину єврейського капіталу, переселенню туди євреїв. Англійський уряд надавав єврейським організаціям різноманітні привілеї щодо скуповування землі, допомагав колоністам-євреям орендувати земельні ділянки тощо. Таким чином, ще задовго до утворення Ізраїлю на Близькому Сході було закладено фундамент арабо-ізраїльського протистояння.
4. Країни Латинської Америки
Опрацюйте п. 5 § 16 підручника
Робота з документом
Перша світова війна не зачепила країни Латинської Америки, проте мала для розвитку суттєві наслідки. Латинська Америка лежить на південь від кордону між США і Мексикою. Назву цей регіон світу отримав через панування там іспанської та португальської мов, що виникли на основі стародавньої латинської мови.
У країнах Латинської Америки, що здобули незалежність у першій половині ХІХ ст., склалися своєрідні політичні відносини, значною мірою успадковані від колоніального минулого.
Чільне становище в політичному житті посідали нащадких іспанських і португальських дворян-колонізаторів, які використовували працю безземельних селян (в основному індіанців та негрів).
У середині - другій половині 20-х років розвиток країн Латинської Америки характеризувався певною стабільністю і прийнятними темпами господарського поступу. Сприятлива економічна ситуація на світовому ринку забезпечувала стійкі прибутки від вивозу продукції, приваблювала значну кількість іммігрантів до Аргентини, Уругваю та Бразилії.
Після першої світової війни посилилася залежність латиноамериканських країн від іноземного капіталу. Зарубіжні інвестори і підприємці, насамперед із США, почали витісняти звідси англійських конкурентів, розширювати свій вплив. Зростання північноамериканської економічної експансії супроводжувалося втручанням у внутрішні справи держав регіону, зокрема в зоні Карибського басейну.
Зміни, що сталися у світі після завершення війни, суттєво вплинули на становище латиноамериканських країн.
Політична обстановка в латиноамериканських республіках в 20-і рр. складалася по-різному, залежно від конкретної ситуації і розстановки соціально-політичних сил.
У 1920-1930-х рр. у країнах Латинської Америки стало популярним гасло зміцнення національної незалежності та усунення впливу інших держав, що спонукало уряди деяких країн до проведення змін. Ще одним поштовхом до таких перетворень стала економічна криза 1929-1932 рр. «Велика депресія» прискорила вступ країн регіону в смугу хронічної кризи, яка остаточно підірвала матеріальну і соціальну базу правлячих режимів і привела до зростання соціальної та політичної нестабільності.
Почалося
нове піднесення антиімперіалістичного руху (антиамериканського та
антианглійського), щопризвело до зближення країн Латинської
Америки з Німеччиною та Італією, які були суперниками США та Англії. Але
головною метою урядів Латинської Америки був пошук виходу зі скрутного післявоєнного
становища.
ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ
Особливості політичної ситуації країн Латинської Америки
Аргентина
До 1916 р. країною управляли консерватори, яких підтримували латифундисти. Період їх правління характеризувався розвитком економіки, що перетворив Аргентину на виробника м'яса і зерна у світі; цей час позначено стрімким зростанням населення країни, розвитком освіти і культури. 1912 р. було прийнято закон про загальне виборче право і таємне голосування. Цей закон дав змогу партії більшості, радикалам, домогтися обрання на посаду президента свого лідера І. Іригойєна. Прихильники Ірігойена наполягали на подальшому проведенні реформ, розрахованих на ослаблення позицій іноземного капіталу і поміщицько-буржуазної олігархії. За правління (1916-1922) Іригойєна вдалося відстояти нейтралітет Аргентини під час І світової війни.
Чилі
У вересні 1924 р. група вищих офіцерів здійснила в Чилі військовий переворот і привела до влади військову хунту (військове об'єднання). Вона протрималася при владі 4 місяці. У лютому 1927 р. владу в країні знову захопили військові. їхнім ставлеником став полковник К. Ібаньєс, який встановив свою диктатуру. Він розпустив парламент, заборонив ліві організації. Зразком для наслідування для нього був Муссоліні.
Куба
У 1925 р. на Кубі була встановлена диктатура президента Х. Мачадо. Він обмежив діяльність всіх політичних партій і організацій, сприяв проникненню іноземного капіталу в країну. У 1933 р. група офіцерів-змовників заарештувала його і вислала з країни. Новим диктатором став начальник генштабу збройних сил Ф. Батіста, що на довго взяв владу у свої руки. Новий кубинський режим активно підтримували США.
Нікарагуа
У Нікарагуа антиолігархічні сили об'єдналися навколо А. Сандіно, який з 1926 р. очолив повстання. У 1932 р. сандіністи підійшли до столиці Манагуа. Почалися переговори з урядом, але у 1934 р. Сандіно, який розпустив армію і повірив владі, був вбитий за наказом командувача гвардії А. Сомоси. Через два роки Сомоса захопив владу в країні й встановив один з найбільш кривавих режимів у Латинській Америці. Диктатура його клану продовжувалася довгі роки.
Бразилія
Диктаторський режим у Бразилії встановився з обранням президентом А. Бернардеси, який був главою в 1922-1926 рр. Діяльність уряду Бернардеси викликала невдоволення в суспільстві, незважаючи на стабілізацію в економіці.
У 1926-1930 рр. президентом був В. Луїс, який представляв «кавову олігархію» і застосовував авторитарні методи управління. Однак економічна криза, що розпочалась в 1929 р., різко погіршила становище населення і загострила політичні протиріччя. Згодом до влади прийшов лідер Ліберального альянсу Жетуліо Варгас. Наприкінці 30-х рр. він також удався до диктаторських методів управління. Його правління продовжувалося до 1945 р. Йому вдалося розвити економіку країни. Закони в соціальній сфері поліпшили становище населення, багато було зроблено у освіті і культурі.
Завдання:
Запишіть у формі таблиці країни в яких було встановлено авторитарний режим та країни з демократичним режимом
Країна Політичний режим
ПІДСУМКОВІ ЗАВДАННЯ:
Дати визначення поняттям: "авторитарний режим", "кемалісти", "меджліс", «палестинська проблема», "сіонізм", "етатизм".
НАСТУПНЕ ЗАВДАННЯ : підготуватись до уроку узагальнення з теми: "ДЕРЖАВИ АЗІЇ ТА ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ"