10 клас Освіта, наука, література та мистецтво в радянській Україні
Пригадайте, ми вивчали складові Радянської модернізації.
ВИКОНАТИ ДО 23.50 год. 27 БЕРЕЗНЯ (П'ЯТНИЦЯ)

Залишилось вивчити питання "Культурна революція". Однак, пригадайте, що воно записано в лапках - отже розуміється в дещо переносному значенні.
Робота із визначенням:
Культурна революція - форма подолання культурної відсталості, боротьба з неписьменністю, насадження соціалістичної культури, єдиної ідеології в СРСР
Особливості розвитку культури в 30-ті рр.:
•жорсткий
контроль із боку держави;
•ідеологізація
всіх сфер культурного життя;
•чітка
визначеність форм, стилів, жанрів, смаків;
•підпорядкованість
смаку вождя та його оточення;
•основна
мета: показати велич, «вічність» режиму та зміцнити культ вождя;
•репресії
проти тих, хто своєю творчістю йшов урозріз із режимом.

Розвиток культури
- Культурне будівництво розглядалось як один з фронтів соціалістичного будівництва, на якому необхідно було здійснити «революцію в умах трудящих».
- Швидкими темпами створювалися умови для розвитку масової тоталітарної культури. Ця діяльність була революційною за масштабами й результатами та дістала назву культурної революції.
- Культура розглядалася радянським керівництвом як важіль для зміцнення політичної влади, підґрунтя ідеології. Держава намагалася обмежити внутрішній світ людини тільки тими цінностями, які не суперечили комуністичній доктрині, діючи при цьому методами виховання, пропаганди й терору. До незгодних із генеральною лінією партії застосовувалися репресії.
- Практично велася жорстока боротьба з діячами культури, які прагнули зберегти національні традиції. Для України це обернулося знищенням культурної еліти.

утвердження марксистської ідеології;
створення державної системи освіти;
забезпечення загального мінімуму освіти;
формування соціалістичної інтелігенції;
утвердження методу соціалістичного реалізму в літературі та мистецтві,
розвиток науки й техніки.
Робота із визначенням:
Соціалістичний реалізм - напрям у культурі; найбільшого поширення набув у СРСР , де вважався частиною офіційної ідеології.
Завдання:
Ознайомтесь із параграфом 51-52 та визначте основні риси соціалістичного реалізму в культурі
Наслідки культурної революції в СРСР (УРСР):

Наслідки культурної революції в СРСР (УРСР):

Реалізація
принципу всеобучу потребувала нових шкільних приміщень, підручників,
посібників, програм, кадрів учителів. При Раднаркомі УСРР було створено комітет
сприяння всеобучу на чолі з В. Чубарем. У
1931 р. ЦК ВКП(б) прийняв постанову про те, що «початкова
і середня школа повинна виховати покоління, здатне остаточно встановити
комунізм». Учитель мав дотримуватися
апробованих програм і текстів підручників. Особливо контролювалося викладання
історії. Згідно з постановою ЦК ВКП(б) та РНК СРСР, предметом вітчизняної
історії вважалася історія СРСР. Практично це була історія Росії з деякими відомостями
про минуле інших національних республік. Історія України, як окремий навчальний
предмет зникла.


Русифікація освіти
У 1938-1939 навчальному році було запроваджене обов'язкове вивчення російської мови з 2 по 10 класи. Поступово російська мова стала основною навчальною дисципліною. Так посилилася русифікація, українська мова поступово виживається з системи освіти.
Робота із визначенням:
Русифікація - сукупність дій та умов, спрямованих на зміцнення російської національної переваги за допомогою переходу чи переводу осіб неросійської національності на російську мову.
Були й позитивні моменти в освіті

Але були й негативні тенденції в освіті


Розвиток науки

Під жорстким пресом терору опинилися науковці в Україні. Причому утисків зазнавали не тільки вчені-суспільствознавці, яких карали за найменший відступ від марксизму, а й працівники технічних галузей. Незважаючи на це, окремі вчені й колективи досягли вагомих успіхів в галузі фізики, математики, електрозварювання, біохімії і медицини.
«Досягнення української науки»
Завдання:
Заповніть таблицю

Література та мистецтво
30-ті роки були найтрагічнішими в новітній історії української літератури й мистецтва. Це десятиліття пройшло під знаком жорстокого переслідування діячів національної культури. Їх незмінно зараховували до складу сфабрикованих органами ДПУ «контрреволюційних націоналістичних організацій».
Після
прийняття у квітні 1932 р. постанови ЦК ВКП(б) «Про перебудову
літературно-художніх організацій» були ліквідовані літературно-художні
об'єднання і створено єдину Спілку радянських письменників України 1934 р.
Відтоді літературний процес цілком підпадав під контроль партійних чиновників.
До тих, хто не міг чи не бажав пристосовуватися, було вжито репресії.

За абсурдними звинуваченнями 1933 р. були репресовані О. Слісаренко, О. Досвітній, Остап Вишня. Наступного року розстріляли Г. Косинку, Д. Фальківського, О. Близька, К. Буревого. 1935 року потрапив за грати й загинув у таборах ГУЛАГу М. Зеров - один з найяскравіших письменників України післяжовтневого періоду. У 1937 р. розстріляли М. Семенка. З 259 письменників, що друкувалися в 1930 р., після 1938 р. залишилося лише 36. Загалом жертвами сталінських репресій стали близько 500 письменників, які жили і працювали в Україні. Це - четверта частина всіх репресованих літераторів СРСР у 20-50-ті роки. «Розстріляним українським відродженням» назвали дослідники 1922-1933 рр.
Завдання:
Дайте визначення поняттю "Розстріляне відродження"
ЦІКАВО!!!!
Одним із прикладів терору є розправа з учасниками з'їзду кобзарів і лірників в 1934 р. У ЦК КП(б)У було висловлено думку, що кобза й бандура є класово ворожими інструментами, оскільки «орієнтують музичний фронт на часи гетьманів та козацької романтики».
Учасників з'їзду (майже 300 осіб) було заарештовано та розстріляно. Так радянська влада розправилася з тими, хто оспівував визвольну боротьбу українського народу й не хотів слідувати методу соціалістичного реалізму в мистецтві.
Образотворче мистецтво
Художники: Ф.Кричевський, М.Самокиш, К.Трохименко,В.Касіян, А.Петрицький
1936 р. - було заарештовано,
а потім розстріляно М.Бойчука
та
його учнів


Театр

Робота з джерелом:
Прокоментуйте події (або явища), про які йдеться у фрагментах джерел.
Кінематограф

Церковна політика
Антицерковна кампанія

Атеїзм

Політичний
курс правлячої більшовицької партії був спрямований на формування в суспільстві
атеїстичного світогляду. За цих обставин традиційна для України громадська
інституція - православна церква, єдина легальна організація, діяльність якої не
вписувалася в рамки офіційної ідеології, відчувала на собі зростаючий тиск
держави.
Антицерковна політика

ПОПИ допомагають капіталу і заважають робітнику
Як ви розумієте вислів: "Релігія - опіум для народу"
Мета : сформувати атеїстичний світогляд; вилучити церковні цінності на державні потреби.
Основний зміст :
- керівництво УАПЦ після гонінь було репресовано; в 1930 р УАПЦ заявила про самоліквідацію;
- ІІ п̕ятирічку Й. Сталін оголосив «безбожною п'ятирічкою», "п'ятирічкою знищення релігій"

Завдання:
Запишіть коротку біографічну довідку історичного, церковного діяча
Завдання:
Запишіть коротку біографічну довідку історичного, церковного діяча

У 1934-1935 рр. розгорнулося здійснення плану масового нищення культових споруд. Жертвами цього варварства пам'ятки церковної архітектури України. Серед них Михайлівський Золотоверхий собор, церква Успіння Богородиці (Пирогоща) у Києві та багато інших. Тисячі культових споруд стояли пустками чи були перетворені на склади, кінотеатри, божевільні і навіть в'язниці. У середині 30-х років в Україні залишилося лише 9 % діючих церков
Завдання:
Розгляньте фото та з'ясуйте, яка доля спіткала церковні храми в період радянської модернізації?






пропаганда для населення

атеїстична кампанія на сторінках газет

навчання атеїзму

антицерковна кампанія

Основні події антицерковної політики радянської влади
Завдання:
Користуючись матеріалом підручника п.3 параграф 49-50 та інших джерел інформації заповніть таблицю

Наслідки антицерковної політики:
Пануючий державний атеїзм посилював вплив на населення більшовицької партії, але разом з тим спричиняв глибокі моральні деформації в суспільстві, зростання бездуховності.
письмові завдання на підсумок заняття
1) Чи можна дати однозначну оцінку розвитку освіти і науки в 1930-х рр. в Україні? Поясніть свою думку.
2) Чи змінилася політика держави у ставленні до культури в 1930-ті роки порівняно з попереднім десятиліттям? Обґрунтуйте власну думку.
Виконані завдання відправляти на електронну пошту:
navchannia-vdoma@ukr.net
АБО В ПРИВАТНІ ПОВІДОМЛЕННЯ В ІНСТАГРАМ
navchannіavdoma